torsdag 10 maj 2012

Mitt i smeten

Nu är det klart, efter maratondebatt, att 6 - sex - krogar i Göteborg får vardera 2 timmars kortare öppettid i veckan. Nämligen de som brukade ha öppet till 05 på helgerna. Nu får de ha öppet till 03 på fredagar och fortfarande till 05 på lördagar.
Alltså: Minus sammanlagt 12 - tolv - timmar av alkoholservering, per vecka. Och det har låtit som att jorden eller i alla fall Göteborgs samlade turist-, nöjes-, konferens- och krognäring skulle gå under.
Men om krögarna förlorar på gungorna så tjänar samhället kanske på karusellerna? Kanske några vid krogstråken får aningens bättre nattsömn, kanske stan får något färre fall av misshandel, knivslagsmål, fyllekoma och polis- eller ambulanstransporter.
Ärligt talat.
I den onekligen stora staden New York lär det ha blivit lugnare på alla vis sedan man införde en sträng ljudstadga. Ingen klubb får ha så hög volym att det stör grannarna, inget ljud får läcka ut mer än ett par meter på gatan, inga bilar får köra runt med pumpande ljudanläggningar.
Kan New York så borde väl Göteborg klara det?
Det finns teknik nuförtiden. Utsläckande ljudanläggningar, som gör att det kan dåna på dansgolvet men ändå vara samtalsvänlig nivå tre meter därifrån, på samma krog och utan väggar emellan. Fråga mig inte hur det går till, men jag läste om det och tänkte att det verkade utmärkt bra.
För höga volymer skapar våldsamma känslor hos rätt många. Om krögarna hade satsat på att hålla volymkoll, ordning och trevnad hade de aldrig behövt råka ut för den där debatten.
Vi talar inte om pizzahaket på hörnet utan om stora krogar som gör stora vinster. Även om det hade kostat med bättre ordning och mindre störningar så misstänker jag att de 2 timmarna i veckan förmodligen drar in rätt bra med pengar. Det hade betalat sig, det är jag säker på.
Särskilt som jag sett en hel del av de där hemraglande kroggästerna som uppenbarligen utnyttjat tiden inte till att umgås med folk utan till att helt enkelt kröka.
Men hittills har krögarna helst velat se det som ett polisens problem när gästerna väl hunnit en bit bort på gatan. "Låt dom pissa och spy i nästa port" ungefär. Tror jag. När jag är som mest svartsynt, sedan tredje fyllegänget på raken bildat skrålkör just utanför mitt fönster.

GP:s rapportering om beslutet


Intressant bok: http://www.nytimes.com/2010/05/22/books/excerpt-the-unwanted-sound-of-everything-we-want.html

New Yorks ljudregler http://www.nyc.gov/html/dep/html/noise/index.shtml



When they say, “You’re just complaining because you don’t like (my kind of) music,” you respond: “This is like saying that a person who opposes rape doesn’t like sex. In fact, there is convincing anecdotal evidence to suggest that people who truly love music are the most likely to resent having it forced on them.”

Gott råd ur Garret Keizers bok THE UNWANTED SOUND OF EVERYTHING WE WANT




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar